Trademark akademie

Název značky versus logo

Podnikatelé si poměrně často lámou hlavu nad otázkou, co chtějí vlastně ochránit. Tento článek se zaměřuje na výběr mezi registrací ochranné známky pro název značky a logo značky, přičemž zvažuje příslušné výhody a nevýhody.

Obrazová ochranná známka (logo)

Logo obvykle obsahuje vizuální identitu značky i název značky. Jelikož registrace ochranné známky chrání před identickými i podobnými ochrannými známkami, žádost o ochrannou známku s logem pravděpodobně poskytuje nejlepší hodnotu za peníze. Jen s jednou přihláškou ochranné známky (a s tím spojenými poplatky) získají název i vizuální prvky značky vysokou úroveň ochrany.

Zatímco ochrana loga v podobě, v jaké bylo zaregistrováno, je explicitní, implicitní ochrana se přenáší i na název značky, je-li v logu obsažen. Je třeba poznamenat, že tato implicitní úroveň ochrany nemusí být dostatečná ve specifických okrajových případech, ale obecně poskytuje přiměřenou úroveň ochrany před pokusy o zneužití.

Další výhodou registrace obrazové ochranné známky (loga) je její velmi vysoká rozlišovací způsobilost. Jelikož rozlišovací způsobilost ochranné známky představuje jeden ze dvou klíčových předpokladů úspěšné registrace, kombinace názvu značky s přidruženými vizuálními prvky zaručuje odlišitelnost a tím výrazně zvyšuje šanci na úspěšnou registraci.

Slovní ochranná známka (název)

Registrace ochranné známky ve formě názvu značky poskytuje ochranu výlučně pro tento název. To znamená, že jakékoli vizuální prvky nebo logo zůstanou nechráněné a konkurenti je mohou snadno napodobit. Tato forma registrace ochranné známky nabízí výslovnou ochranu názvu značky, která pokrývá i okrajové případy a také poskytuje určitou ochranu logu značky, pokud obsahuje registrovaný název. Tato úroveň dodatečné ochrany je odvozena od výše uvedené skutečnosti, že registrace ochranné známky chrání před identickými i podobnými ochrannými známkami. Majitel takové ochranné známky může důvodně namítat, že logo konkurenta obsahující prvek názvu může spotřebitele uvést v omyl.

Na světě je každoročně zaregistrováno více než 12 milionů ochranných známek, a tak může být obtížné dosáhnout dostatečné úrovně rozlišovací způsobilosti pouze s názvem ochranné známky. Obecně jsou tedy šance na úspěšnou registraci ochranné známky s názvem o něco nižší ve srovnání s logem.

Registrace názvu i loga

Je zřejmé, že nejvyššího stupně ochrany dosáhnete podáním dvou přihlášek, a to pro název i logo. Tento přístup poskytuje explicitní ochranu pro klíčové prvky značky, pokrývá okrajové případy a zajišťuje silnou ochranu jedinečnosti značky.

Shrnutí

Výběr mezi registrací loga nebo názvu ochranné známky je ovlivněn cílem podnikatele, rozpočtem a vyhýbáním se riziku. Níže uvedená tabulka představuje stručný přehled úrovně ochrany různými formami ochranných známek, na které se vztahuje tento článek.

Název

Logo

Název + logo

Počet potřebných žádostí

1

1

2

Pravděpodobnost akceptace

Vysoká

Velmi vysoká

Vysoká

Ochrana jména značky

Explicitní

Implicitní

Explicitní

Ochrana loga

Ne

Explicitní

Explicitní

Vyhodnocení

Chrání jen název

Nejlepší hodnota za peníze

Nejvyšší úroveň ochrany