Trademark akademie

Jak mohu zvýšit rozlišovací způsobilost mé ochranné známky?

Podle definice musí ochranná známka vykazovat dostatečnou rozlišovací způsobilost k identifikaci původu a vlastnictví produktů/služeb. Jedná se tak o klíčovou podmínku pro její úspěšnou registraci.

V důsledku této podmínky úřady duševního vlastnictví neakceptují při registraci ochranné známky popisné nebo generické názvy. Příkladem může být Neapolská pizza, termín, který pouze popisuje generický produkt, kterým je pizza na způsob Neapole. Podobně ochrannou známku Fast Car nelze zaregistrovat v kontextu automobilového průmyslu, protože pouze popisuje vlastnosti produktu.

Postupem času úřady duševního vlastnictví ještě více zintenzívnily prosazování tohoto požadavku. Menší změna názvu značky, například vynechání několika znaků, se již nepovažuje za záruku rozlišovací ochranné známky. Například ochranné známky Skills, SKLLS a Skils v kontextu vzdělávacích a školících služeb nejsou vnímány tak, že vytvářejí odlišitelnou značku. Totéž platí pro doplnění popisných slov do názvu ochranné známky. Skills Training, což je opět nedostatečné k zaručení rozlišovací způsobilosti ochranné známky.

Co NEDĚLAT pro zvýšení rozlišovací způsobilosti ochranné známky?

  • Nepřidávejte k názvu značky popisná slova (např. společnost, super, školení, agentura atd.)

  • Vyhněte se drobným bezvýznamným změnám jména (např. vynechání znaků, přidání předpon/přípon)

Co DĚLAT pro zvýšení rozlišovací způsobilosti ochranné známky?

  • Přidejte výrazný grafický prvek a zaregistrujte si grafickou ochrannou známku (logo) namísto slovní. I při popisném názvu značky může být grafický prvek použit k jasnému vyjádření původu a vlastnictví produktů/služeb, čímž je splněno kritérium rozlišovací způsobilosti. Upozorňujeme, že tato forma ochranné známky chrání všechny její prvky, které jsou charakteristické. To znamená, že pokud je samotný název značky příznačný, grafická ochranná známka poskytuje účinnou ochranu pro vizuální i textové prvky, zatímco pokud je název z velké části popisný, je chráněno pouze grafické znázornění značky.

  • Upravte název samotné značky tak, aby nepopisoval produkty/služby nabízené pod touto značkou.